Sæt pris på rengøringskvalitet?

Kunder som bruger rengøringsselskab har en klar holdning til hvad der betyder noget i deres daglige rengøring, her er det næsten altid kvalitet i arbejdet, der nævnes først. Derefter vil man gerne have at medarbejderne har ordnede forhold, arbejder under overenskomst og at de har de rigtige værktøjer at arbejde med. Til sidst snakker de også lidt om prisen, som jo ikke må være alt for høj.

Når der skal skrives under på en rengøringsaftale, er det bare som om fokus flyttes en smule. Så er det pludselig meget afgørende hvad prisen er, og knapt så afgørende hvordan medarbejdere behandles. Kvaliteten skal selvfølgelig stadig være høj, men prisen er vigtigere!

Hvad gør rengøringsudbyderen?

Som udbyder af rengøringsløsninger er det nærmest umuligt at navigere i dette farvand, for man har i rigtig mange tilfælde kun muligheden for at gå på kompromis, eller at lade kunden gå!

Mange gange er det sidste det bedste, altså at man lader kunden gå, for hvis man har beregnet opgaven rigtigt, har taget kunden seriøst og inkluderet de rutiner der er nødvendige for at opnå det ønskede resultat – og ikke mere eller mindre, så har kunden ikke noget sted at gå hen, for at få den ønskede kvalitet til en lavere pris.

Udfordringen er selvfølgelig at kunden går hen til en anden udbyder og får et tilbud som er i den ønskede prisklasse. Så mister man muligvis kunden, og det kan være han aldrig kommer igen. Der er dog stor sandsynlighed for at kunden ved den ny udbyder ikke oplever den kvalitet som man i virkeligheden har brug for og hvem skal de så gå til?

Det handler om tillid og respekt!

Tillid og respekt mellem rengøringsudbyder og dennes kunde er altafgørende for at få udført arbejdet i den fornødne kvalitet. Og for at opnå denne tillid og respekt fra sine kunder, er det nødvendigt at man starter med at give tillid og respekt til sine medarbejdere, som jo er virksomhedens ansigt udadtil og den som står i den afgørende situation, med moppen i hånden. Og afgør om det sidste hjørne bliver moppet ordentligt, om de dørhåndtag man har aftalt i kontrakten bliver tørret af og om man husker at skifte klud imellem toilet og køkken.

Med andre ord; den respekt man giver sine medarbejdere, giver de videre til virksomhedens kunder. Og den respekt kan man sikkert godt bruge, næste gang man skal forhandle pris med kunden! Dermed giver man sig selv respekt. Sværere behøver det faktisk ikke være!

Det handler også om pris!

Naturligvis er prisen en faktor – også én af de mest afgørende – men prisen på rengøring er efterhånden kommet så langt ned, at det ikke rigtig giver mening. Det ved kunderne i mange tilfælde også!

Derfor skal man ikke være bleg for at have en højere pris end de laveste af de laveste, men man skal huske at fortælle hvad der er inkluderet i tilbuddet. Og her er det vigtigt at man tilbyder sin faglige viden, men også kan dokumentere at man holder det man lover samt lidt omkring hvad man tilbyder af kundeservice Hvis man anvender mere effektive metoder, er disse ofte også dyrere, men det ses jo netop på kvaliteten af det udførte arbejde. Hvis man løbende opkvalificerer sit personale, så koster det penge, men det kan også ses på kvaliteten. Hvis man holder en sommerfest for medarbejderne kan det faktisk også ses på kvaliteten, især hvis man krydrer det med teambuilding eller andet, som ikke nødvendigvis har et fagligt indhold.

Derfor er det altid vigtigt at deklarere sit tilbud så godt som muligt. Fortæl kunden hvorfor tilbuddet er dyrere end de billigste af de billigste og hvorfor det er godt for kunden at have disse elementer med i sin vurdering af tilbuddet.

Start i det små, skift dit paradigme.

Alle rengøringsvirksomheder som undertegnede kender, har et ønske og en ambition om at yde den bedste service og levere den bedste kvalitet. Nu kan det godt være at det er fordi vi hos Hygiejnefokus primært beskæftiger os med de virksomheder, som allerede er gået et stykke af vejen eller som i hvert fald har indset, at det giver mening at fokusere på rengøringskvalitet og en sund virksomhedsdrift. Men jeg er faktisk af den – måske naive – holdning, at leverandørerne meget gerne vil levere et fantastisk resultat hver gang, men at man føler sig presset af at skulle gå med i pris-døds-spiralen gang på gang.

Når man skal skifte til et ægte kvalitetsorienteret fokus, er det første man skal lægge på hylden standardsvaret ”Vi gør ikke rent, vi holder rent !” og i stedet spørge sig selv ”Hvordan skaber vi mere værdi for vores kunde?”

DANSK RENGØRINGSMESSE 2019 - ODENSE CONGRESS CENTER 20.+21. November 2017
Hygiejnefokus kalender

Fra Hygiejnefokus Kalenderen

maj
1
tirs
2018
8:00 Første-Tirsdags møde i Odense Cookery
Første-Tirsdags møde i Odense Cookery
maj 1 kl. 8:00 – 12:00
Første-Tirsdags møde i Odense @ Cookery | Odense | Danmark
Fra og med tirsdag den 1. august 2017, afholder Hygiejnefokus hver den første tirsdag i måneden et arrangement i vores nye “Away from home base” i Cookery i Odense. Stedet ligger 5 minutter fra motorvej E20 og det er gratis at deltage. Vi giver morgenmad, hvis man ønsker frokost kan det bestilles i forvejen eller medbringes. Dagene er endnu ikke programlagt, men de vil blive bygget op efter nedenstående model. Dog vil det første arrangement[...]
aug
30
tors
2018
9:00 Total Cost of Ownership i Rengør... Skejby Sygehus
Total Cost of Ownership i Rengør... Skejby Sygehus
aug 30 kl. 9:00 – 16:00
Total Cost of Ownership i Rengøringsbranchen @ Skejby Sygehus | Aarhus | Danmark
På denne Temadag kommer vi ind på alle de ting, man ikke nødvendigvis tænker over når man prissætter rengøringsydelser. Hvad koster det på den lange bane, at indkøbe en maskine der er kr. 100.000,- billigere end en tilsvarende model, som er 10 minutter hurtigere at gøre ren? Hvad koster det at gøre rent og hvad koster det at lade være? Hvordan kan den primære drift være med til at støtte rengøringsfunktionen og vice versa? Kan[...]
okt
4
tors
2018
9:00 Rengørings Mesterskaberne 2018 Adresse oplyses senere
Rengørings Mesterskaberne 2018 Adresse oplyses senere
okt 4 kl. 9:00 – 15:30
Rengørings Mesterskaberne 2018 @ Adresse oplyses senere | Odense | Danmark
Er dine medarbejdere Danmarks bedste? Rengøringsbranchen er ofte øretævernes holdeplads, det er her man får job – hvis man ikke kan andet, og det er her man bare skal være færdig og er ligeglade med resultatet. Det er i hvert fald sådan mange udenfor branchen opfatter den! De som kender branchen indefra ved dog, at der i de allerfleste tilfælde er tale om pligtopfyldende medarbejdere, som har gode kompetencer indenfor de områder, de arbejder med![...]

Kontakt Hygiejnefokus

Vælg et emne og/eller beskriv herunder.

Kontaktinformation

+45 53341355
Follow

Modtag hvert nyt indlæg i din indbakke!

%d bloggers like this: